
της Δανάης Σωπασή
Άκουσα μια φορά σε μια συζήτηση για μουσική να λέει κάποιος: Δεν αρκεί ένα τραγούδι να σου πει τα πάντα για τον καλλιτέχνη. Μα ολόκληρος ο δίσκος, θα σου πει την αλήθεια του. Και έτσι αποφάσισα να σας μιλήσω για τον δίσκο Born To Die της Lana Del Rey, όπου μέχρι πρότινος γνώριζα τα περισσότερα τραγούδια του. Μα πριν ξεκινήσω αρκεί να σημειώσω, πως και οι φωτογραφίες του δίσκου, μπορούν να σου πουν άλλα τόσα.
“Το ντεκόρ είναι απλό, σχεδόν αδιάφορο. Οι ώρες αναμονής είναι άπειρες, ξέχασα πια να μετράω. Ευτυχώς ο ήλιος δεν είναι τόσο δυνατός. Δεν θα χαλάσει το μακιγιάζ μου, δεν θα χαλάσει ούτε λίγο την εικόνα μου. Μα και αν το κάνει, η φωνή μου θα τα σταματήσει όλα. Στέκομαι μπροστά από το αυτοκίνητο, κρύβοντας αυτό το απομακρυσμένο δέντρο. Μην φανερώνοντας τον φράχτη που το εξαφανίζει πιο πολύ. Στέκομαι χωρίς φόβο στην κάμερα, αποκαλύπτοντας έτσι όλες οι σκέψεις ενός ανέλπιστου πρωινού και κρύβοντας όλες τις αλήθειες του γαλάζιου ουρανού. Δεν ξέρω πια αν θέλω να ξεχάσω, ή να θυμηθώ. Ίσως θέλω και τα δυο. Ίσως να φανερώθηκε η απουσία σου στα μάτια μου και να ξεχάστηκε η σκέψη με το πείσμα μου. Δεν ξέρω πια. Μα θέλω να μοιραστώ τα πάντα μαζί σου. Παντοτινά..”
Το Born To Die είναι το πρώτο δισκογραφικό εγχείρημα της Lana Del Rey στην hipsterική εποχή του youtube και των ρομαντικών ιδεών. Ένα κράμα συναισθηματισμού, ενοχής, αισθησιασμού και εμπειρίας. Ο μελαγχολικός του τίτλος παραπέμπει στις ενοχικές αναμνήσεις και τις μελλοντικές αφηγήσεις. Με vintage συγκρίσεις της Marilyn Monroe και την εξίσου τολμηρή και σκοτεινή γραφή της Amy Winehouse, η Lana Del Rey κερδίζει τις εντυπώσεις και γράφει την δική της ιστορία για τους έρωτες, τους εθισμούς και τα μεγάλα όνειρα. Ο ήχος ταυτοποιείται σε pop δημιουργίες με μερικά rnb περάσματα και στιγμιαίους ήχος που θυμίζουν country μελωδία. Ακολουθεί αναλυτικά η σκιαγράφηση του δίσκου της χρονιάς 2011 που αγαπήθηκε τόσο πολύ από το κοινό:
Ο δίσκος ξεκινάει και το αγαπημένο Born To Die αναφέρεται στο τέλος μιας ιστορίας που χαρακτηρίζεται από σκοτεινές και ανέλπιστες φράσεις όπως: Sometimes Love Is Not Enough, We Were Born To Die, Lost But No I Found. Δεν γνωρίζεις όμως με σαφήνεια αν αφηγείται μια ερωτική ιστορία από παλιά ή μια ιστορία εθισμού χωρίς περιορισμό, ή και τα δυο. Στο δεύτερο τραγούδι βλέπουμε το Off To The Races που είναι σαφώς ξεκάθαρο. Ο έρωτας έρχεται με διαφορετικά κοινωνικά κριτήρια και αυτή είναι η κινητήριος δύναμη της έλξης του ζευγαριού. Και η πλήξη του περιβάλλοντος και η αναμονή της διασκέδασης είναι ό,τι χρειάζεται για να πάει off the races. Χαρακτηριστικές φράσεις: He doesn’t mind I have a Las Vegas past;
he doesn’t mind I have an L.A. crass way about me, He loves me with every beat of his cocaine heart, Hon, you never looked so beautiful as you do now, my man., My old man is a thief, and I’m gonna stay and pray with him till the end. Στο τρίτο τραγούδι το αγαπημένο Blue Jeans βλέπουμε ακόμα πιο έντονο το αίσθημα της σαφήνειας. Με ένα απόλυτα country intro που μεθάει το κοινό, μας καλωσορίζεται ένας μεγάλος έρωτας που διακόπτεται από μια επερχόμενη καριέρα. Δυο διαφορετικοί κόσμοι, τα πάθη και τα λάθη που αφήνουν μια μονόπλευρη μελαγχολία και αγάπη. Χαρακτηριστικές φράσεις: Blue jeans, white shirt, Walked into the room you know you made my eyes burn, It was like, James Dean, for sure, You’re so fresh to death and sick as ca-cancer, You went out every night, And baby that’s alright, I told you that no matter what you did I’d be by your side, Cause Imma ride or die, Whether you fail or fly, Well shit at least you tried, I will love you ’til the end of time. Στο τέταρτο τραγούδι βλέπουμε το ονειρικό Video Games. Σίγουρα αναφέρεται σε μια αγάπη εφηβικών χρόνων, όπου οι ρυθμοί είναι πιο χαλαροί, οι έξοδοι επικεντρώνονται στο κοντικό bar με φίλους και ηλεκτρονικά παιχνίδια. Τα ενδιαφέροντα διαφορετικά και τα συναισθήματα τόσο δυνατά. Κανένα αίσθημα ενοχής ή μη δοτικότητας δεν υφίσταται. Ίσως αναφέρεται και στην πρώτη αγάπη. Οι δυο τους εναντίον του κόσμου. Χαρακτηριστικές φράσεις: It’s you it’s you it’s all for, everything I do. Heaven is a place on earth with you, Swinging in the backyard, Pull up in your fast car, Whistling my name. Στο πέμπτο τραγούδι τι πρέπει να ακολουθήσει; Μα φυσικά ένα πιο γρήγορο τραγούδι με τσαχπινιά και αντιδραστική περιπέτεια. Αυτό και είναι το Diet Mountain Dew. Βόλτες, σκοτεινοί έρωτες που δεν κρατούν για πολύ και φιλοσοφικές συζητήσεις. Diet mountain dew, baby, New York City
Never was there ever a girl so pretty, Do you think we’ll be in love forever?, Do you think we’ll be in love?. Στο έκτο τραγούδι National Anthem έχουμε κάτι πολύ διαφορετικό. H αναφορά είναι χωρίς ενοχές στην εθνική ταυτότητα, τα χρήματα, την δόξα και την έλλειψη ρατσισμού στο όνομα της αγάπης. Χαρακτηριστικές φράσεις: Teel me I’m your national anthem, Money is the anthem of success, so before we go out, what’s your address? He says to “be cool” but I don’t know how yet. Για την συνέχεια και έχοντας καλύψει τον μισό δίσκο, το έβδομο τραγούδι Dark Paraside ξεκινάει με το απόλυτο ορχηστρικό ρομαντικό τρόπο. Όσο σκοτεινό απαιτείται. Μια ανέλπιστη αγάπη που παρουσιάζεται παρόλα αυτά με δυναμικό τρόπο, σαν να δικαιολογεί την ύπαρξη της. No one compares to you, everytime I close my eyes it’s like dark paraside, All my friends tell me I should move on, I’m lying in the ocean, singing your song, I don’t wanna wake up from this tonight. Στο όγδοο τραγούδι Radio η εισαγωγή θυμίζει παλαιά εκφώνηση σε ραδιόφωνο για να συνεχίσει πολύ διαφορετικά. Η πρώτη αναγνώριση του ταλέντου έχει έρθει, ο δυναμισμός υπάρχει στο φιλόδοξο παρόν με ένα τραγούδι αρκετά τολμηρό. Χαρακτηριστικές φράσεις: Not even they can stop me now, Boy i’ll be flying overhead, Their heavy words can’t bring me down, Boy i’ve been raised from the dead, Now my life is sweet like cinnamon, Like a fucking dream i’m living in, Baby love me cause i’m playing on the radio, (how do you like me now?). στο ένατο τραγούδι Carmen κυριαρχεί μια μεγαλειώδης τραγικότητα. Το πιάνο προετοιμάζει μια ιστορία που έρχεται μέσα από μια αφήγηση της παρατηρήτριας. Συντροφιά, μοναξιά, σκληρές εικόνες, το τέλος της αθωότητας. Μια δυνατή φήμη. Με στοιχεία θεατρικότητας στην μουσική έκφραση και με φωνητική έκφραση που τονίζει την δραματικότητα, την γλυκύτητα και ίσως μια σαρκαστική πρόθεση. Χαρακτηριστικές φράσεις: Darling, darling, doesn’t have a problem Lying to herself ’cause her liquor’s top shelf, It’s alarming honestly how charming she can be, Fooling everyone, telling them she’s having fun, The boys, the girls, they all like Carmen, She gives them butterflies, bats her cartoon eyes, She laughs like god, her mind’s like a diamond, Audio tune lies, she’s still shining, Like lightning, ohh, like lightning, That’s the little story of the girl you know. Στο δέκατο τραγούδι Million Dollar Man το φωνητικό ύφος αλλάζει και αντικαθιστάται από μια παθιασμένη, ενήλικη και γοητευμένη φωνή από τον άνδρα που έχει όλη την πειθώ του κόσμου. Και σε αυτό το ηχόχρωμα υπάρχουν κινηματογραφικά στοιχεία και θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως soundtrack ταινίας σε μια ταινία γεμάτη πάθος και μυστήριο. Στο εντέκατο τραγούδι Summertime Sadness, η ανάμνηση είναι ακόμα έντονη. Το καλοκαίρι πέρασε και η ανατριχίλα του φθινοπώρου φέρνει στο προσκήνιο τις εμπειρίες σαν τωρινές αποκαλύψεις. Η αφήγηση αντικαθιστάται ξανά με αισθησιακή και σοβαρή έκταση. Το συναίσθημα αν και προσωρινό έκανε τον κύκλο του. Χαρακτηριστικές φράσεις: Kiss me hard before you go, Summertime sadness, I just wanted you to know That, baby, you’re the best, I’m feelin’ electric tonight, Cruising down the coast goin’ ’bout 99 Got my bad baby by my heavenly side I know if I go, I’ll die happy tonight, I’ve got that summertime, summertime sadness, I think I’ll miss you forever, Like the stars miss the sun in the morning sky. Στο δωδέκατο τραγούδι This Is What Makes Us Girls έχουμε μια αναφορά που επιβάλλεται να υπάρχει σε κάθε δίσκο. Την ανάμνηση των εφηβικών χρόνων με τις καλύτερες φίλες, τα πρώτα λάθη και την τόλμη που σηματοδοτεί στην αγωνία για την ωρίμανση. Και όλα αυτά τα δάκρυα φέρνουν μονάχα εμπειρίες. Με δυναμική αλλά και αισθησιακή ένταση το τραγούδι χαρακτηρίζεται από τις φράσεις: Remember how we used to party up all night? Sweet Sixteen and we had arrived, Walking down the streets as they whistle “hi, hi!”, This is what makes us girls, We all look for heaven and we put love first, It’s our curse, Don’t cry about it. Το δεκατοτρίτο τραγούδι Without You έχει μια ιδιαίτερη στιχουργία. Άκρως ρομαντικό με μια θύμηση πρώτης αγάπης. Η φήμη και τα χρήματα δεν μπορούν να αντικαταστήσουν εσένα. Χαρακτηριστικές φράσεις: Everything I want I have: Money, notoriety and rivieras. Hello? Hello? C-can you hear me? I can be your china doll, If you want to see me fall. I’ve nothing without you. All my dreams and all the lights mean Nothing without you.
We were two kids, just tryin’ to get out, Live on the dark side of the American dream. Στο δέκατοτέταρτο τραγούδι Lolita η μουσική είναι δυναμική και τα λόγια θυμίζουν σελίδες ημερολογίου. Ο πόθος είναι ικανός να παραμερίσει όλους τους άλλους υποψήφιους έρωτες. Αρκεί εκείνος να δεχτεί. Δυναμικό με μια διάθεση παράκλησης αλλά και τσαχπινιάς. Χαρακτηριστικές φράσεις: Just you and me feeling the heat even when the sun goes down, Would you be mine, would you be my baby tonight, Kiss me in the d.a.r.k dark tonight, Hey lolita, hey I know what the boys want, I’m not gonna play, No more skipping love, skipping heart beats with the boys downtown. Στο δέκατοπέμπτο και τελευταίο τραγούδι Lucky Ones υπάρχει έντονη η γλυκιά πλευρά της αγάπης, ίσως η πρώτη συνειδητοποίηση του έρωτα. Η επιθυμία φυγής είναι υπαρκτή αρκεί το ζευγάρι να είναι μαζί.. Μια νέα περιπέτεια μερικά βήματα πριν δημιουργηθεί. Θα καταφέρει αυτή την φορά να κρατήσει;
Facebook
Twitter
Tumblr
RSS