Κινηματογράφος

“Noah” (Nώε) – Κριτικοερμηνευτική ανάλυση!

“Noah” (Nώε) – Κριτικοερμηνευτική ανάλυση!

noah-poster-lead-photo

Τετάρτη βραδάκι και έχω ψηθεί για ταινία καταστροφής. Μου τη βάρεσε αναγνώστη μου, τι να έκανα? Ήθελα κάτι με Μπουμ μπουμ, κρακ-μπαμ, και φσιιιουυυ. Τι καλύτερη επιλογή λοιπόν από τη γνωστή επέλαση του Θεού με το ευλογημένο βαποράκι και τη μεγαλύτερη καταστροφή έβερ!!!! Τσακ όμως ο κύριος Ντάρεν Αρονόφσκι μου την έφερε για τα καλά. Γιατί όταν πας να δεις την ταινία του με θέμα την βιβλική καταιγίδα περιμένεις να δεις το “Μετά την επόμενη μέρα” με λίγο θυμιατό και καμιά προσευχή παραπάνω. Αντί αυτού εξεπλάγην ευχάριστα όταν διαπίστωσα ότι το θέμα της ταινίας δεν είναι η καταστροφή που φέρει απλά τίτλο το όνομα του πρωταγωνιστή Νώε, αλλά το θέμα ήταν ο άνθρωπος Νώε μέσα από το ρόλο του στη βιβλική καταστροφή.

Θα είμαι ειλικρινής αναγνώστη μου, στο χρωστάω. Όταν γράφω μία γνώμη για μία ταινία ποτέ δε κοιτάζω κριτικές. Πάντα γράφω ότι εντύπωση μου δημιουργήθηκε και μετά ίσως διαβάσω μία – δύο κριτικές να δω αν συμφωνούν ή όχι. Ένιωσα τρομερή έκπληξη και πολύ περιέργεια για δύο πράγματα. Πρώτον, το “θάψιμο” της ταινίας από τους κριτικούς καθώς και η αιτιολογία τους. Δεύτερον, από το θάψιμο του κόσμου που το είδαν και ακόμα περισσότερο οι δικές τους απόψεις για το λόγο που δεν τους άρεσε. Χωρίς να θέλω να τους προσβάλω αλλά θεωρώ ότι δεν κατάλαβαν γρη από τη ταινία, ίσως δεν την παρακολούθησαν καν. Ίσως η προκατάληψη ότι θα δουν μία θρησκευτική ταινία τους επηρέασε αρνητικά. Χαρακτηρισμοί όπως “εμετικό”, “κακό”, “άθλιο”, “αποτυχημένη προσπάθεια”, καθώς και “απαράδεκτος ο Αρονόφσκι”, θεωρώ ότι δεν αντικατοπτρίζουν τη ταινία ούτε σε ένα σημείο. Ας τα πάρουμε όμως τα πράγματα με ψυχραιμία από την αρχή.

noah-movie-poster-trailer

Ως γνωστόν η ιστορία του Νώε είναι μία κλασσική ιστορία της Βίβλου που έχει εμπνεύσει την τέχνη αρκετές φορές σε πολλές μορφές έκφρασής της. Στο πανί την είδαμε πρώτη φορά το 1999 (Noeh’s Ark) σε σκηνοθεσία John Irvin με τους John Voight ως Νώα και την Mary Steenburgen ως Νάμα (γυναίκα του Νώε). Η ταινία τότε παρουσίαζε ένα θεό να μιλάει και να γελάει, μία καταστροφή σαν ο θεός να τσαντίστηκε που έχασε στο πόκερ και τέτοια. Όσες φορές και να τη δω δε μου αρέσει. Το 2014 ο Darren Aronofsky (Ντάρρεν Αρονόφσκι) φτιάχνει μία ταινία διαφορετική από κάθε άποψη σε όσες προσεγγίζουν τη θεματολογία της Βίβλου. Ο Αρονόφσκι επιδίωξε με περίτεχνο τρόπο να προσεγγίσει το θέμα από τρεις διαφορετικές οπτικές γωνίες:

Α. Τους Ήρωες με ένα πιο ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, ως πραγματικοί άνθρωποι που η μάχη μεταξύ της λογικής, της καρδιάς και της πίστης είναι το κύριο χαρακτηριστικό τους. Εξαιρετικοί σε αυτό το έργο οι Ράσελ Κρόου, Τζένιφερ Κόνελι,  Άντονι Χόπκινς, Ρέι Ουίνστον, Έμα Γουάτσον, Ντάγκλας Μπουθ, Λόγκαν Λέρμαν, Κέβιν Ντουράντ και Ντακότα Γκόγιο. Όλοι τους ερμήνευσαν πολύ ανθρώπινα το ρόλο τους δίνοντας την θνητή εκείνη υπόσταση που δύσκολα πολλοί σήμερα μπορούμε να φανταστούμε.

Noah-2022-HD-screencaps-full-hd-wallpaper-1920x1080

Κλεισμένοι στα πάθη τους, τις ορμές τους, τους πόνους και τα ψυχολογικά τους οι χαρακτήρες παλεύουν με τους ίδιους τους τους εαυτούς, του εσωτερικούς δαίμονες και την σιωπηλή πίστη τους. Οι ηθοποιοί καταφέρνουν υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Μετρ της ανθρώπινης ψυχολογίας (βλ. The Wrestler, Requiem for  a dream), να αποδώσουν εξαιρετικά την πιο θνητή μορφή των ηρώων και να αποδίδετε στην οθόνη ότι οι ενέργειές τους προέρχονται καθαρά μέσα από τις πράξεις και τις επιλογές τους σαν ένα φυσικό επακόλουθο αυτών. Κατά την προσωπική μου άποψη, αυτό είναι τρομερή επιτυχία του Αρονόφσκι καθώς δεν εμπλέκει σε πολλά σημεία τη θεϊκή παρέμβαση αλλά δίνει περισσότερο έμφαση στην δυνατότητα επιλογής των αποφάσεων που παίρνει ο καθένας.

Β. Το Θεό που για πρώτη φορά (και επιτέλους) βλέπουμε με ένα έντονο ρεαλισμό μία εντελώς διαφορετική εκδοχή Του. Ένας Θεός που δεν απαντάει σαν άνθρωπος στους ήρωες μας ούτε γελάει ούτε εμφανίζεται σαν γεράκος, φωτιά, πουλί ή κάτι άλλο.Απλά δηλώνεται η παρουσία του μέσα από την αλληλεπίδρασή του με το περιβάλλον. Ένα σημείο τρομερής δεξιοτεχνίας και σκηνοθετικής αδείας από τον Αρονόφσκι. Ο Θεός αλληλεπιδρά με τη φύση, το νερό, το έδαφος χωρίς την υπερβολή όμως. Το νερό που βγαίνει ξαφνικά από το έδαφος, τα όνειρα του Νώε, το δάσος, τα ζώα που έρχονται μόνα τους. Ο Θεός όμως του Αρονόφσκι δεν επηρεάζει τον άνθρωπο. Δεν επικοινωνεί μαζί του σαν οντότητα αλλά σαν ενέργεια. Μία κίνηση του Αρονόφσκι που μπορεί να ερμηνευτεί μόνο ως σεβασμό απέναντι στο δόγμα και τις αναφορές της Βίβλου, αλλά με προσαρμογές πάνω στην υπαρκτή άποψη του σημερινού ανθρώπου για το Θεό. Πρέπει να τονιστεί ότι σε καμία σκηνή δεν αναφέρεται ο όρος “Θεός”.

article-2576912-1C18F1E900000578-406_634x404

 Οι άνθρωποι αναφέρονται σε Αυτόν ως ο “Πλάστης” ή για να είμαστε πιο ακριβείς  ο “Δημιουργός”. Αντικατοπτρίζεται έτσι η προφανής εντύπωση που είχαν οι άνθρωποι εκείνης της εποχής για  αυτό που σήμερα εμείς ονομάζουμε Θεό.

Γ. Την αλληγορία και τα μηνύματα. Είναι γνωστό ότι η Βίβλος είναι ένα αλληγορικό κείμενο με τα γεγονότα που αναφέρει να θέλουν πιο πολύ να σε βάλουν σε σκέψεις παρά να σε διδάξουν για την π.Χ. εποχή. Η ταινία μας φαίνεται να καταγράφει και να ερμηνεύει τα μηνύματα που υπάρχουν πίσω από τον κατακλυσμό, να τα μετατρέπει σε εικόνες και να τα προσαρμόζει τόσο άψογα στην εξέλιξη της ιστορίας χωρίς να ξεφεύγει από το θέμα.

article-0-19DC827400000578-794_634x688

Θεαματικός μπορώ να πω είναι και ο τρόπος που συνδέονται οι αλληγορίες με τις ερμηνείες. Δηλαδή την εξέλιξη των 7 ημερών της δημιουργίας που σαν φλασ-μπακ σου δείχνει ότι μία ημέρα στην πραγματικότητα διήρκεσε χιλιάδες αν όχι εκατομμύρια χρόνια. Επίσης πως δείχνει τον Πρώτο φόνο του Άβελ από τον Κάιν και τις εικόνες των στρατιωτών να αλληλοσκοτώνονται. Ενδιαφέρον και πολύ έξυπνο τέχνασμα να περάσει το μήνυμα των ανθρώπων που σκοτώνονται μέχρι και σήμερα.

Στο δια ταύτα:  Η ταινία “Νώε” καταφέρνει να αναμείξει τον ανθρώπινο ρεαλισμό και την θνητή υπόσταση των βιβλικών ηρώων με την επιστημονική φαντασία και την κινηματογραφική δυναμική των ειδικών εφέ. Δίνει μία ερμηνευτική παρουσίαση των όσων έχουμε μάθει μέσα από τη Βίβλο για την Μεγάλη Πλημμύρα σε συνδυασμό με μία κομψή προσπάθεια να μη ξεφύγει από την ατμόσφαιρα της Βίβλου και με μία άριστη προσαρμογή του ανθρώπου εκείνης της σκοτεινής εποχής με τον άνθρωπο του 21ου αιώνα. Μερικές υπερβολές και μικρές διαστρεβλώσεις που μπορεί να λαμβάνουν χώρα εξυπηρετούν καθαρά τις ανάγκες που έχει μία κινηματογραφική ταινία. Εξαιρετικές ερμηνείες από μεριά του αξιόπιστου καστ ηθοποιών που δίνουν το καλύτερό τους εαυτό με κορυφαίο το Ράσελ Κρόου σε μία πολύ ανθρωποκεντρική παρουσίαση των χαρακτήρων της ιστορίας. Πιστός στο Ιερό Κείμενο της Παλιάς Διαθήκης συνδυάζει άψογα το υπερφυσικό με το φυσικό σε μία ρεαλιστή έκφραση του φαντασίας.  Αυτό σου μένει όταν βγεις από το σινεμά είναι η εικόνα του σημερινού ανθρώπου που όπως απορρέει από την ταινία οδηγείται στην καταστροφή του εξαιτίας του τρόπου ζωής και αντιμετώπισης του εαυτού του και των γύρων του.

140327-140327-ark-in-noah-movie-1507_ef0081593211917681d3878b39722bb8

Τέλος να πω την άποψή μου, ότι μία ταινία που εκφράζει φανερά την ελπίδα επιβίωσης του ανθρώπινου είδους μέσα από την προσωπική επιλογή της αγάπης ή του χαμού χωρίς την θεϊκή παρέμβαση σε αυτή την επιλογή, δε μπορεί να χαρακτηριστεί ως εμετική ή άθλια. Ούτε καν ως προσπάθεια να αναδείξει ή να προσβάλει τον Χριστιανισμό πρέπει να ληφθεί. Ο Darren Aronofsky αξίζει πολλά συγχαρητήρια γι’ αυτή την ταινία γιατί αναδεικνύει την ανθρώπινη αξία και ικανότητα για αγάπη και καλό χωρίς το πρίσμα του Χριστιανισμού ή του Μουσουλμανισμού ή κάποιου άλλου δόγματος. Παρά μόνο από το πρίσμα της μιας ανώτερης οντότητας που υπάρχει ως δημιουργός των πάντων. Κάτι που δεν αποκλείει από μέσα του την εξίσωση του Θεού με την έννοια της ίδιας της ζωής…..

Τάσος Φαρaίος 

Βαθμολογία:  7.5/10

Σχόλια

Κινηματογράφος

Περισσοτερα στην κατηγορια Κινηματογράφος

  • «Ταξίδι με το δράκο μου» (Dragonrider)

    Σύντομα στους κινηματογράφους από την Tanweer Ένας νεαρός ασημένιος δράκος συνεργάζεται με ένα ορεινό πνεύμα και ένα...

  • «Μοναδικοί» (Hors Normes)

    Σύντομα στους κινηματογράφους από την Odeon  Το σεναριακό και σκηνοθετικό δίδυμο Ολιβιέ Νακάς και Ερίκ Τολεντανό, σε...

  • «Falling»

    Σύντομα στους κινηματογράφους από την Odeon Η ταινία ακολουθεί τον Τζον (Βίγκο Μόρτενσεν), ο οποίος ζει με...

  • «Free Guy»

    Σύντομα στους κινηματογράφους από την Odeon Η ταινία «Free Guy» είναι μία περιπετειώδης κωμωδία για έναν μοναχικό...

Copyright © 2015-2016 Clevernews