Συνεντεύξεις

Γιώργος Οικονόμου: «Έχω το ελάττωμα να διακρίνω πάντα και την κωμική πλευρά των πραγμάτων στο θέατρο, αλλά και στη ζωή»

Γιώργος Οικονόμου: «Έχω το ελάττωμα να διακρίνω πάντα και την κωμική πλευρά των πραγμάτων στο θέατρο, αλλά και στη ζωή»

Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως ο σκηνοθέτης των επιτυχιών, αφού τα τελευταία χρόνια οι παραστάσεις που σκηνοθετεί κυριολεκτικά «σπάνε ταμεία».

«Ο Ιβάν και τα Σκυλιά» (Θέατρο Προσκήνιο), ο «Σέρλοκ Χολμς- Ο σκύλος των Μπάσκερβιλ» (Θέατρο Αμιράλ), αλλά και η «Αφροδίτη με τη γούνα» (Θέατρο Θησείον) είναι οι παραστάσεις που μας έχουν καθηλώσει, αλλά και πού μας γέννησαν το ενδιαφέρον να συναντήσουμε και να μιλήσουμε με το Γιώργο Οικονόμου.

Πέρυσι και φέτος ανεβάζετε 2 έργα, που πραγματικά πρόκειται για τις λίγες παραστάσεις της σαιζόν που είναι sold out! Αναφέρομαι στο “Σέρλοκ Χολμς και το σκυλί των Μπάσκερβιλ” και την “Αφροδίτη με τη γούνα“. Τί σας οδήγησε στην επιλογή αυτών των έργων;

Ο ‘Σέρλοκ Χολμς’ είχε το στοίχημα μιας ελεύθερης και συγχρόνως πειθαρχημένης αφήγησης με στοιχεία τσίρκου, stand up, σωματικού θεάτρου, διαδραστικότητας, αλλά και musical. Είχε διαχρονικό κείμενο αναφοράς, αρχέτυπο κεντρικό χαρακτήρα και μια μεγαλειώδη κεντρική σύγκρουση ανάμεσα στις δυνάμεις της λογικής και της δεισιδαιμονίας. Του καλού και του κακού. Το έργο έπρεπε να ρέει αλλά με σχολαστικότητα και να διασκεδάζει χωρίς να χάνει τον στόχο του. Η ‘Αφροδίτη με τη Γούνα’ είναι ένα υπέροχα καλογραμμένο και πολυεπίπεδο έργο. Η συχνά αγωνιώδης αναζήτηση ταυτότητας, οι συγκρούσεις, οι ανατροπές ,οι συνεχείς εναλλαγές σε ένα άλλοτε επικίνδυνο κι άλλοτε πικάντικο παιχνίδι εξουσίας είναι για μένα συστατικά ενός πολύ γοητευτικού έργου. Και στις δύο περιπτώσεις απολύτως καταλυτικό στην επιλογή των έργων είναι ότι βρέθηκαν οι κατάλληλες διανομές. Ηθοποιοί με τις δυνατότητες και τη διάθεση να τα υπηρετήσουν άψογα και άκρως δημιουργικά. Κι ηθοποιοί με τους οποίους μου έκανε ιδιαίτερο κέφι να συνεργαστώ.

Επιμένετε στην κωμωδία. Είναι το αγαπημένο σας είδος ή βρίσκετε ότι αυτό επιτάσσει η εποχή και έχει ανάγκη το κοινό;

Ο Σέρλοκ είναι κωμωδία. Αν η παράσταση διασκεδάσει το κοινό εμμένοντας στο ύφος και το ήθος της τότε έχει πετύχει. Είχα μεγάλη αγωνία πριν παρουσιάσουμε την δουλειά . Ήταν μια πολύ προσωπική και αρκετά αδόκιμη προσέγγιση και το στοίχημα ήταν τελείως ανοιχτό. Ευτυχώς όσοι στοιχημάτισαν εναντίον μας έχασαν. Η μεγάλη πλειοψηφία του κοινού ‘συνομίλησε’ με το ιδιότυπο χιούμορ του έργου και την απόδοσή μας.

Στην ‘Αφροδίτη’ το κωμικό στοιχείο είναι μέρος της γενικής ισορροπίας και αισθητικής του έργου. Δεν καλλιεργείται μια προσδοκία γέλιου, αλλά σε κάθε έξυπνη προσέγγιση κάθε θέματος το χιούμορ κι η ανατρεπτική, άλλοτε τρυφερή και άλλοτε σκωπτική ματιά, είναι απολύτως αυτονόητα. Αλλιώς η παράσταση θα μπάταρε προς μία θαμπή σοβαροφάνεια. Η περιγραφή ‘kinky fun’ που έδωσε μερίδα του ξένου τύπου στο έργο δεν έχει καμία σχέση με σεξοκωμωδία και δεν αποκλείει στιγμές μεγάλης έντασης , πάθους κι επικινδυνότητας.

Δεν επιμένω στην κωμωδία, αλλά έχω το ελάττωμα να διακρίνω πάντα και την κωμική πλευρά των πραγμάτων. Στο θέατρο όπως και στην ζωή.

Όσο για την ανάγκη του κοινού για την εκτόνωση που μπορεί να προσφέρει η κωμωδία νομίζω πως αυτή πάντα υπήρχε και ας μην ξεχνάμε παρακαλώ πως δικαίως αναφέρεται ως το πιο δύσκολο είδος θεάτρου. Είναι το μόνο είδος που επιβραβεύει και αποδοκιμάζει άμεσα και δεν συγχωρεί.

Συνεργάζεστε συνήθως με νέους ηθοποιούς, που δεν έχουν γράψει ακόμα τα δικά τους χιλιόμετρα στο χώρο. Και πάντοτε καταφέρνετε μια επιτυχημένη παράσταση. Ποια είναι η “συνταγή” σας για αυτό;

Η μόνη συνταγή είναι η έλλειψη συνταγής. Κατά τ’ άλλα μεγάλη εμπιστοσύνη και πίστη στις ικανότητες των συνεργατών, casting ανάλογα με τις απαιτήσεις του έργου και της παράστασης, σκληρή δουλειά ,μεγάλη προθυμία για εξερεύνηση και προσωπική-καλιτεχνική βελτίωση και λίγη τύχη. Δεν έχω καμία ηλικιακή εμμονή αν και βρίσκω πως υπάρχει μια από κάθε άποψη πολύ αξιόλογη γενιά ‘δουλεμένων’ και ταλαντούχων νέων ηθοποιών. Νέων ηθοποιών που θα εκπλαγείτε αν δείτε πόσα πράγματα έχουν ήδη προλάβει να κάνουν. Ο Νικόλας, ο Αργύρης κι ο Ζήσης στον Σέρλοκ κι η Βίκυ κι ο Γιώργος στην Αφροδίτη ανήκουν σ αυτούς και με μεγάλη χαρά θα ξαναδούλευα μαζί τους.

Θέατρο, τηλεόραση ή κινηματογράφος;

Σπούδασα θέατρο, έβγαλα τα πρώτα μου χρήματα δουλεύοντας (και μαθαίνοντας) σε πάρα πολλές ειδικότητες στο σινεμά, εργάστηκα χρόνια ως σκηνοθέτης στην τηλεόραση αλλά τα τελευταία χρόνια με τραβάει και πάλι κυρίως το θέατρο.

Ποια είναι τα μελλοντικά επαγγελματικά σας σχέδια;

Χτες το πρωί ξύπνησα με μια έντονη επιθυμία να σκηνοθετήσω επιτέλους μια ταινία. Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που μου συμβαίνει κάτι τέτοιο. Αυτή τη φορά λέω όμως να το κυνηγήσω. Υπάρχουν και διάφορες ιδέες για το θέατρο. Αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να είμαι πολύ πιο συγκεκριμένος.

Ο Γιώργος Οικονόμου σπούδασε και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης: Φιλοσοφία, Πολιτικές Επιστήμες και Οικονομικά (Oxford University-PPE BA,MA). Ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές σκηνοθεσίας στο Bristol Old Vic Theatre School. Στο θέατρο ήταν βοηθός σκηνοθέτη των: Adrian Noble, Anthony Page, Christopher Dennys, Bill Bufery, Glen Watford, Michael Cacoyiannis. Ηταν Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Ρόδου (2006-2010). Δίδαξε υποκριτική στο Βristol Old Vic. Ηταν ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του διεθνούς Observer Oxford Theatre Festival.

Εχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις: Pillars of the Community (Bristol Theatre Royal), Ηλέκτρα (Oxford Playhouse), The Tutor (Oxford), Οιδίπους Τύραννος (Bristol Old Vic), The Line (Bristol Old Vic), Perlimplin and Belissa (Burton Theatre), The Bear – Jubilee (Bristol Old Vic), To XΙΤ (Θέατρο Κάππα, με τον Δημήτρη Χορν), Επτά επί Θήβας (συν-σκηνοθεσία με τον Γιάννη Τσαρούχη), Γάμος και Συνουσία (Θέατρο Πολύτεχνο), Εγκλήματα Καρδιάς (Θέατρο Πανελλήνιο), Γιατί να Ερωτεύονται οι Ανόητοι (Θέατρο Κάβα), Φωνές από το Σκοτάδι (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών), Δον Κιχώτης (Ηρώδειο και Θέατρο Ολύμπια), Εγώ Δεν (Θέατρο Προσκήνιο), Η Γραμμή (ΔΗΠΕΘΕ Ρόδου), Οικογενειακό Δίκαιο (Εθάλ Λεμεσού), Μη με λες Φωφώ (Φεστιβάλ Αθηνών), Παραστάσεις Μονοπράκτων και Αναλογίων (ΔΗΠΕΘΕ Ρόδου), Σκηνικές Οδηγίες (Θέατρο Ντενίση-Βολανάκη), Ο Ιβαν και τα Σκυλιά (Θέατρο Προσκήνιο), Σέρλοκ Χολμς- Ο σκύλος των Μπάσκερβιλ (Θέατρο Αμιράλ).

Στην τηλεόραση έχει σκηνοθετήσει και δουλέψει ως παράγωγος και βοηθός σκηνοθέτη σε δεκάδες ντοκιμαντέρ, σειρές και ταινίες. Ήταν Broadcast Venue Manager(BVM): 2004 Athens Olympics και 2008 Beijing Olympics.

Επιμέλεια: Γιώτα Σάλμα

Σχόλια

Συνεντεύξεις

Περισσοτερα στην κατηγορια Συνεντεύξεις

Copyright © 2015-2016 Clevernews