Συνεντεύξεις

Τάκης Γεράρδης: «Αντί να λύνω σταυρόλεξο, γράφω ένα έμμετρο κομμάτι»

Τάκης Γεράρδης: «Αντί να λύνω σταυρόλεξο, γράφω ένα έμμετρο κομμάτι»

Εδώ και λίγο καιρό κυκλοφορεί το νέο βιβλίο του Τάκη Γεράρδη «Τα κομπολόγια» από τις εκδόσεις Κέδρος. Πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον αστυνομικό μυθιστόρημα, με εξαιρετικά στοιχεία ιστορίας. (Περισσότερα για το βιβλίο δείτε εδώ). Η ιστοσελίδα μας συνομίλησε με το συγγραφέα, ο οποίος μας παραχώρησε μια απολαυστική συνέντευξη.

Στο νέο σας μυθιστόρημα η υπόθεση βασίζεται στο Εύειο Παναρμόνιο, την ιστορία του οποίου περιγράφετε διεξοδικώς. Πόσο καιρό σας πήρε για αυτήν την τόσο εμπεριστατωμένη έρευνα;

Την ιστορία με το Εύοιον Παναρμόνιον την γνωρίζω περισσότερο από δέκα χρόνια. Ερευνώ το θέμα αυτό, τόσο στο παρελθόν του, τότε που η Εύα Πάλμερ κι ο Κωνσταντίνος Ψάχος το οραματίστηκαν, όσο και στη σημερινή του υπόσταση. Χρειάστηκε να αφιερώσω πολλές ώρες για έρευνα και μελέτη, για επισκέψεις σε αρχεία και συζητήσεις με φίλους μου μουσικούς. Αλλά χαλάλι ο κόπος αυτός! Μέσα σε μια δεκαετία, λοιπόν, ζυμώνομαι μαζί με την ιστορία του κι εγώ. Στο μυαλό μου πρωτοήρθε η ιδέα να γράψω ένα ιστορικό μυθιστόρημα, όμως ξεκινώντας το παράτησα. Κάτι δεν μου ταίριαζε. Μέχρι που το Σεπτέμβριο του 2013 η ιστορία του ήρθε, από μόνη της, ξανά στην επιφάνεια. Και τον Ιανουάριο του 2014 ένοιωθα μέσα μου ώριμος με το θέμα. Έτσι το έγραψα. Κατέγραψα, κατά κάποιον τρόπο, τον καημό και το παράπονό μου, που ένα τόσο σπάνιο και βαρυσήμαντο για την μουσική και για τον πολιτισμό μας δημιούργημα βρίσκεται τόσα χρόνια μακριά μας.

Από την έρευνα σας ενημερωθήκατε για την ταυτότητα του ιδιοκτήτη του Ευείου Παναρμόνιου. Επικοινωνήσατε ποτέ μαζί της;

Όλες οι πληροφορίες συνέκλιναν στον γερμανικό οίκο κατασκευής μουσικών οργάνων Steimayer. Το Σεπτέμβριο του 2013 απευθύνθηκα με email στο Σύλλογο Μέγα Ρεύματος Βοσπόρου Νέας Σμύρνης. Ο Ψάχος από το Μέγα Ρεύμα καταγόταν. Είναι το επιφανέστερο μέλος του τόπου. Τους ρωτούσα να μου πουν αν γνωρίζουν κάτι νεώτερο σχετικά με το όργανο. Μάταια περίμενα και περιμένω ακόμη να μου απαντήσουν. Ακολούθως ρώτησα τα ίδια πράγματα το Μέγα Ρεύμα Βοσπόρου Κωνσταντινουπόλεως. Απάντηση ακόμη να πάρω κι από αυτούς. Και στις 29 Ιανουαρίου του 2014, ρώτησα  με το email τον οίκο Steimayer να μου πουν αν το όργανο βρίσκεται ακόμη σε αυτούς, αν πουλήθηκε, σε ποιον και πόσο. Σε τέσσερις μέρες μου απάντησε ο Martin Steinmayer. Με πληροφόρησε πως το Παναρμόνιο έχει πουληθεί πριν από δέκα χρόνια σε μια εταιρεία κατασκευής οργάνων με έδρα τη Χαιδελβέργη και πως το ποσόν πώλησης δεν είναι ανακοινώσιμο.  Κι ενώ το μυθιστόρημά μου τελείωσε και πήρε το δρόμο για έκδοση, τον Σεπτέμβριο του 2014 έλαβα μια επιστολή από τον Paul Steimayer, τον πατέρα. Εκεί αυτός μου δίνει ένα σωρό χρήσιμες πληροφορίες τις οποίες προσπάθησα να αξιοποιήσω. Η αλληλογραφία μου με τον πατέρα Steimayer συνεχίστηκε, ώσπου αυτός μου έστειλε έναν ογκώδη φάκελο που περιείχε όλο το αρχείο του Παναρμόνιου. Μέσα εκεί υπάρχει η πατέντα από το Γερμανικό κράτος για τον Steinmayer και τον Ψάχο, για την δύσκολη κατασκευή του οργάνου, υπάρχουν έγγραφα και συμβάσεις. Αλλά υπάρχει μεταφρασμένο στα ελληνικά και ένα συμφωνητικό μεταξύ των Γερμανών και της Κυρίας Ελένης Ντάλλα. Η κυρία Ντάλλα είναι η βαφτιστήρα του Ψάχου και η κληρονόμος του. Στο συμφωνητικό αυτό του 2003, οι Γερμανοί ζητούσαν 63.00 ευρώ για να παραχωρήσουν το Παναρμόνιο. Χρέωναν έξοδα φύλαξης για 80 χρόνια περίπου, έξοδα συντήρησης και επισκευών ώστε το όργανο να είναι ξανά έτοιμο να βγάλει τους ήχους του. Η κυρία αυτή, η οποία προφανώς και για περισσότερο από μισό αιώνα, είναι κάτοχος του Παναρμόνιου, δεν γνωρίζω τί έκανε ή τί δεν έκανε για να έρθει το όργανο στην Ελλάδα. Σε δυο τρεις τηλεφωνικές επικοινωνίες που είχα μαζί της δυσκολεύτηκα να συνεννοηθώ μαζί της. Είναι μεγαλύτερη από 90 ετών. Και δυο λόγια συμπληρωματικά: Η κατασκευή του Παναρμόνιου το 1922 ήταν άθλος για τους Γερμανούς. Ειδικά του πληκτρολογίου. Κόστισε πανάκριβα. Το μεγαλύτερο μέρος το πλήρωσε από την περιουσία της η Εύα Πάλμερ, όπως και την παραμονή για 2 έτη στη Γερμανία του Ψάχου και του φυσικομαθηματικού Βραχάμη. Η Πάλμερ δεν στάθηκε σε αυτό, στο οικονομικό.  Άφησε τον Ψάχο να κάνει τη σύμβαση με τους Γερμανούς.

Στο βιβλίο αποδίδετε πολύ γλαφυρά στοιχεία των ζωών της Εύας Πάλμερ, του Άγγελου Σικελιανού και του Κωνσταντίνου Ψάχου. Σκέφτεστε να γράψετε βιογραφίες κάποια στιγμή;

Η βιογραφία είναι δύσκολη υπόθεση για μένα. Αγαπώ να διαβάζω ιστορία. Λατρεύω τους βίους κάποιων πολύ σημαντικών προσώπων, αλλά μέχρι εκεί. Μου ταιριάζει η μυθοπλασία. Και ειδικά η σημερινή εποχή.

Στο βιβλίο καταπιάνεστε με φαινόμενα που απασχολούν την κοινωνία μας, δίνοντας στο βιβλίο μια έντονη νότα ρεαλισμού. Χαρακτηριστικά αναφέρω την κοινωνική ανισότητα, ειδικά στο Λεκανοπέδιο, όπου η περιοχή που μένει κανείς υποδηλώνει την κοινωνική και οικονομική κατάστασή του. Θεωρείτε ότι αυτό παραμένει ακόμα και σήμερα ή τείνει να αλλάξει;

Οι ταξικές και κοινωνικές διαφορές, όπως αυτές διαμορφώθηκαν μετά τον 1945, παραμένουν ακόμη και σήμερα ίδιες. Η Αθήνα από τότε μεγάλωσε , έγινε πελώρια, όμως ουσιαστικά, έχει τα παλιά της ‘’σύνορα’’. Στην έννοια Αθήνα πια χωράνε πολλά πράγματα. Αθήνα είναι η περιοχή γύρω από την Ακρόπολη. Αθήνα είναι και τα Άνω Λιόσια, με το Ζεφύρι και το Μενίδι. Αθήνα η Κηφισιά, αλλά και το Αιγάλεω , το Περιστέρι και η Νίκαια. Το μέρος που μένεις, ουσιαστικά μας λέει για την οικονομική σου επιφάνεια πολλά πράγματα. Και δύσκολα αλλάζουν αυτά.

Έχετε γράψει και στίχους. Πώς πιστεύετε ότι εκφράζεστε καλύτερα; Με τον πεζό λόγο ή με το στίχο;

Ο πεζός λόγος για μένα είναι εργασία και μόχθος. Οι στίχοι είναι πνευματική άσκηση. Αντί να λύνω σταυρόλεξο, γράφω ένα έμμετρο κομμάτι. Που και αυτό έχει τη δυσκολία και γοητεία του.

Αυτό τον καιρό ετοιμάζετε κάτι άλλο;

Ποτέ δεν σταματώ να γράφω. Του χρόνου, αν όλα πάνε καλά, θα κυκλοφορήσει ένα νέο μου μυθιστόρημα, το οποίο είναι έτοιμο. Ήδη όμως έχω ξεκινήσει κάποιο άλλο.

Σχόλια

Συνεντεύξεις

Περισσοτερα στην κατηγορια Συνεντεύξεις

Copyright © 2015-2016 Clevernews