Το νέο βιβλίο του διδάκτορα Ανδρέα Μήλιου «Πώς να αναδείξεις τον τόπο σου- Μάρκετινγκ και διαχείριση επωνυμίας τόπων και πόλεων (City Branding)» κυκλοφόρησε προσφάτως από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος και αποτελεί ένα εξαιρετικό εργαλείο για την αξιοποίηση και την προβολή στο μέγιστο δυνατόν μιας περιοχής, ενός τόπου ή μιας πόλης (περισσότερα για το βιβλίο δείτε εδώ).
Κύριε Μήλιε, πείτε μας λίγα λόγια για το νέο σας βιβλίο.
To βιβλίο πραγματεύεται το μάρκετινγκ και το branding των τόπων και των πόλεων και, ειδικότερα, τον ρόλο της εικόνας των πόλεων ως ακαταμάχητο, άυλο κεφαλαιουχικό αγαθό που μοχλεύει δυναμικά την οικονομική ανάπτυξη και ευημερία τους και αυξάνει τη φήμη και την αξία τους. Το κείμενο δίνει τόσο θεωρητικές όσο και πρακτικές απαντήσεις για όλα τα ζητήματα που σχετίζονται με τη δημιουργία και διαχείριση ελκυστικής εικόνας με μεθοδικό και κατανοητό τρόπο για τους μη ειδικούς και τους καθοδηγεί, βήμα-βήμα, στη διαδικασία σχεδιασμού και υλοποίησης προγραμμάτων μάρκετινγκ και branding για τόπους και πόλεις.
Ποιο κατά τη γνώμη σας είναι το κρισιμότερο κριτήριο ανάδειξης ενός τόπου;
Δεν μπορεί ένα μόνο κριτήριο να αναδείξει έναν τόπο ή μια πόλη, όσο ισχυρό κι αν είναι. Τα κριτήρια πρέπει να είναι περισσότερα, να συγκροτούν ένα πλέγμα και να είναι ενταγμένα σε ένα λειτουργικό πρόγραμμα μάρκετινγκ ή πρόγραμμα branding. Κάθε πόλη απευθύνεται σε διαφορετικά κοινά-στόχους, τα οποία έχουν διαφορετικές επιθυμίες, προσδοκίες και ανάγκες. Στις μέρες μας, ωστόσο, το κριτήριο του πολιτισμού (πολιτισμικό απόθεμα και πολιτιστικό αποτύπωμα) φαίνεται πως κατέχει εξέχουσα θέση μεταξύ των άλλων. Σε άλλους τόπους, όμως, πρωτεύοντα ρόλο διαδραματίζουν τα κριτήρια της ψυχαγωγίας, της σωματικής ευεξίας, το φυσιολατρικό, κλπ.
Υπάρχει στερεότυπη άποψη που επηρεάζει την ανάπτυξη και ανάδειξη μιας περιοχής;
Στερεότυπες απόψεις υπάρχουν και εφαρμόζονται, αλλά δεν είναι αποτελεσματικές, διότι δεν λαμβάνουν υπόψη τους τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε τόπου. Κάθε περιοχή έχει τη δική της ιδιαίτερη ταυτότητα, τα δικά της χαρακτηριστικά και τη δική της προσωπικότητα. Εκπέμπει, συνεπώς, διαφορετική εικόνα, έχει διαφορετική φήμη και έλκει διαφορετικά κοινά. Η ανάπτυξη και η ανάδειξη μιας περιοχής απαιτεί συνεργασίες και συνέργειες πολλών παραγόντων. Απαιτεί αξιοποίηση των ισχυρών σημείων της, αντιμετώπιση των αδυναμιών της και έγκαιρη πρόβλεψη των ενδεχόμενων μελλοντικών απειλών και ευοίωνων προοπτικών.
Αν εξαιρούσαμε τη χρήση του διαδικτύου, υπάρχουν στην εποχή μας πιο «παραδοσιακοί» τρόποι προβολής;
Το διαδίκτυο έχει εξελιχθεί σήμερα σε κυρίαρχο μέσο για την προβολή και ανάδειξη χωρών, τόπων και πόλεων, διότι προάγει την αμφίδρομη επικοινωνία του διαδικτυακού κοινοτισμού και ευνοεί τη μετάδοση περιεχομένου που παράγεται από τους ίδιους τους χρήστες. Ωστόσο, η διαφήμιση, τηλεοπτική και έντυπη, σε διεθνή έγκυρα ΜΜΕ εξακολουθεί να επηρεάζει καθοριστικά τις καταναλωτικές και κυρίως τις ταξιδιωτικές συνήθειες. Ισχυρή επίδραση ασκούν επίσης οι διάφορες μορφές πολιτιστικών και εκπαιδευτικών ανταλλαγών ( π.χ. ανταλλαγές επισκέψεων μελών πολιτιστικών συλλόγων, πανεπιστημιακό πρόγραμμα Έρασμος, κ.α.), ο συνεδριακός τουρισμός, η εμφάνιση ενός τόπου σε κινηματογραφικές ταινίες ή σειρές της τηλεόρασης, η στόμα –στόμα μετάδοση πληροφοριών από τους επισκέπτες και η αφήγηση βιωματικών τους εμπειριών (story telling).
Η παγκοσμιοποίηση θεωρείται ότι αποτελεί εμπόδιο στην ανάδειξη των κατά τόπους περιοχών. Μπορεί να ξεπεραστεί αυτό;
Η παγκοσμιοποίηση δεν αποτελεί εμπόδιο. Αντίθετα είναι αυτή που αποδυνάμωσε τον ρόλο των εθνικών συνόρων, τροποποίησε τις συντεταγμένες στον χώρο και τον χρόνο και άνοιξε ασύνορους ορίζοντες στην ανάδειξη των χωρών, των τόπων και των πόλεων. Το μειονέκτημα, αν μπορεί να χαρακτηρισθεί ως μειονέκτημα, είναι ότι όξυνε τον διεθνή ανταγωνισμό. Τα προνόμια του Παρισιού και του Λονδίνου, για παράδειγμα, βρέθηκαν αντιμέτωπα με αυτά της Ταϊλάνδης, του Πεκίνου και του Ντουμπάι. Δεν βλέπω τι πρέπει να ξεπεραστεί. Η ταξιδιωτική κίνηση αυξάνεται συνεχώς προς τις πόλεις όλου του κόσμου. Για να είναι σήμερα μια πόλη ελκυστική θα πρέπει να αναδείξει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ταυτότητάς της και να προσαρμόζεται συνεχώς στις εξελίξεις. Να είναι δηλαδή οικολογική, ψηφιακά έξυπνη, ασφαλής, φιλική, συγκοινωνιακά εύκολα προσβάσιμη, να διαθέτει ισχυρό πολιτιστικό αποτύπωμα και καλό δίκτυο ψυχαγωγίας.
Αν έπρεπε να επιλέξετε μεταξύ των δυο, θα δίνατε μεγαλύτερη έμφαση στις παραδόσεις ή τα προϊόντα που παράγει μια περιοχή;
Προσωπικά θα επέλεγα μια πόλη με παραδόσεις και πολιτιστικό αποτύπωμα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν με ενδιαφέρουν τα παραγόμενα τοπικά προϊόντα ή η τοπική κουζίνα. Είναι θέμα προτεραιοτήτων του κάθε κοινού. Αν όμως, ως σύμβουλος μάρκετινγκ, εκπονούσα ένα σχέδιο μάρκετινγκ για μια πόλη, θα έπρεπε να εντοπίσω όλα τα δυνατά σημεία και στη συνέχεια να προτεραιοποιήσω και να προσαρμόσω την προβολή της στα επιθυμητά κοινά. Δικό σας κριτήριο ενδεχομένως να ήταν η νυχτερινή διασκέδαση, η ψυχαγωγία ή η φυσιολατρία. Όμως, όπως σας είπα, το πλέγμα των βασικότερων πλεονεκτημάτων και οι συνέργειες που αυτά προκαλούν αναδεικνύουν μια πόλη και οδηγούν στην ολιστική οικονομική της ανάπτυξη.
Υπάρχει ελληνική πόλη που υστερεί σε προβολή, ενώ έχει εχέγγυα για μεγαλύτερη προβολή ή αντίστοιχα πόλη- πρότυπο που αξιοποιεί στο μέγιστο τα εργαλεία και μέσα προβολής;
Το μάρκετινγκ και το branding της χώρας, των τόπων και των πόλεων βρίσκεται δυστυχώς σε πρωτόλεια μορφή. Δεν γνωρίζω κάποια πόλη ή κάποια περιφέρεια που να τα υπηρετεί επαγγελματικά και αποτελεσματικά. Και λέω δυστυχώς, διότι οι περισσότερες πόλεις και περιφέρειες στην Ελλάδα έχουν τα χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να τις αναδείξουν σε ελκυστικούς προορισμούς για Έλληνες και ξένους. Αθήνα, Θεσ/νίκη, Καλαμάτα, Βόλος, Ιωάννινα, Καστοριά θα μπορούσαν να είναι προορισμοί για ξένους επισκέπτες όλο τον χρόνο. Δεν είναι κρίμα που η Αθήνα έχει 4 εκατ. επισκέπτες τον χρόνο και το Εδιμβούργο 13 εκατ.; Από την άλλη πλευρά, τα Τρίκαλα που δεν είχαν να προσφέρουν πολλά ως πόλη, έχουν υλοποιήσει ψηφιακές εφαρμογές και χαρακτηρίζονται σήμερα ως έξυπνη πόλη. Το πρόβλημα γίνεται ακόμα σοβαρότερο αν σκεφθεί κανείς ότι οι δαπάνες προβολής των πόλεων είναι εντάξιμες στα ευρωπαϊκά προγράμματα, αλλά δεν αξιοποιούνται.
Ποιο είναι το επόμενο πλάνο συγγραφής;
Μόλις ολοκλήρωσα το νέο μου βιβλίο, το οποίο θα εκδοθεί, στο τέλος του χρόνου ή στις αρχές του νέου, στη Γερμανία από τον εκδοτικό οίκο SPRINGER με θέμα τους συμβολισμούς, τα νοήματα και τα μυστικά των λογότυπων των διεθνών μαρκών και εταιρειών. Αυτό που θα ακολουθήσει θα είναι ένας δίγλωσσος ταξιδιωτικός οδηγός (ελληνικά-αγγλικά) για την ιδιαίτερη πατρίδα μου την Καστοριά, που θα περιέχει πληροφορίες για την ιστορία, τα μνημεία και τα αξιοθέατα της περιοχής.
Σας ευχαριστούμε πολύ!
Facebook
Twitter
Tumblr
RSS